Sunday 21 June 2009

Jumlah Pesakit Mental Bertambah

Sumber dari Utusan Malaysia Online : 20.06.2009

Pesakit mental bertambah

KUALA LUMPUR 19 Jun - Jumlah pesakit mental di negara ini terus meningkat apabila sebanyak 400,227 kes dicatatkan tahun lalu berbanding 346,196 kes tahun sebelumnya.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, statistik juga menunjukkan sebanyak 11.2 peratus daripada pesakit mental terdiri daripada mereka yang berusia 16 tahun ke atas.
"Lebih membimbangkan jumlah kes bunuh diri berpunca daripada sakit mental turut meningkat dari tahun ke tahun,'' katanya dalam teks ucapan perasmian Persidangan Perubatan Psikologi Malaysia 2009 ke-14 di sini, hari ini.Ia dibacakan oleh Pengarah Pembangunan Perubatan Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Azmi Shapie.

Daripada 400,227 pesakit mental yang dicatatkan tahun lalu, seramai 379,010 orang terdiri daripada pesakit luar, manakala pesakit mental yang menetap di hospital seramai 21,217 orang.
Beliau juga berkata, jumlah kes bunuh diri turut meningkat daripada lapan kes bagi setiap 100,000 orang pada era 1980-an kepada 12 kes bagi nisbah yang sama ketika ini.Menurutnya, kaum India paling ramai terlibat dengan kes bunuh diri apabila mencatatkan sebanyak 30 hingga 35 kes bagi setiap 100,000 orang.

Dalam pada itu Azmi pada sidang akhbar berkata, simptom penyakit mental yang paling tinggi dicatatkan ialah schizophrenia berikutan kelewatan keluarga membawa pesakit untuk mendapatkan rawatan di hospital. "Ramai yang menganggap apabila seseorang itu mengalami simptom kemurungan ia hanya sementara sahaja, sebaliknya ia boleh mengakibatkan seseorang itu berhadapan dengan masalah mental jika tidak dirawat secepat mungkin," katanya.
Sehubungan itu, beliau memberitahu, ahli keluarga atau rakan-rakan terdekat harus peka dengan perubahan ahli keluarga masing-masing supaya dapat membantu kerajaan menangani masalah pesakit mental.

1 comment:

  1. salam dr..saya ada beberapa soalan nak tnya berkenaan simptom penyakit mental ni..klu dr tak keberatan, sy nak minta tlg dr nyatakan lbh lanjut bbrp simptom tersebut..trm kasih.

    ReplyDelete