Sunday 13 July 2008

tekanan menghadapi peperiksaan

bila peperiksaan utama menjelang tiba - upsr, pmr, spm,stpm dan sebagainya - semakin ramai yang rasa tertekan. kanak-kanak dan pelajar , ibu bapa , guru dan semua mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung.

dalam dunia sekarang bilangan a yang diperolehi menjadi kayu pengukur.bukan pendidikan yang diutamakan tetapi keputusan peperiksaan semata-mata. yang menjadi mangsanya ialah kanak-kanak, remaja atau golongan pelajar yang terlibat.

ada yang berjumpa saya menangis teresak-esak kerana takut gagal dalam peperiksaan. takut tidak mendapat banyak a seperti yang diharapkan oleh guru dan ibu bapa. mereka tidak sanggup mengecewakan harapan keluarga , walau pun kadang-kadang mereka sendiri tahu, mereka tidak akan mampu untuk mencapainya.

stres, 'breakdown' dan gangguan emosi cukup kerap berlaku dalam kalangan pelajar sekarang. ada yang cukup teruk sehingga timbul keinginan untuk membunuh diri.

bagi saya ini adalah perkembangan yang tidak sihat. memotivasikan pelajar untuk berjaya perlu ada hadnya. perlu tahu batasannya. tapi yang paling penting, kita perlu prihatin tentang kemampuan individu terbabit. kalau biasanya dapat 30 - 40 markah, janganlah dipaksa untuk mendapat markah 90-100. naikkan sedikit demi sedikit. barulah tekanan yang dihadapi dapat ditangani dengan berkesan.

tekanan jika berlebihan boleh membawa mudarat. jika tidak diberi perhatian, pelajar terbabit akan terus hanyut. akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. kejayaan yang dicari tetapi bala pula yang menanti.

bagi mereka yang menghadapi masalah, luahkanlah kepada mereka yang tersayang. kaunselor sekolah boleh membantu. kalau ia tidak dapat diatasi, carilah mereka yang berkelayakan untuk membantu. kini telah banyak pakar psikologi dan psikiatri - carilah mereka yang berkenan dihati.

1 comment:

  1. Dr Wan,
    Can you write something on how to not become an attention seeker?

    ReplyDelete